14.5.09

Allt om inget

Pappa ringde mig strax före lunch.
Han påstod att han stått o stekt pannkakor åt 40 man.
När sjungande apor flyger ur arslet på mig!
Ha ha!
Han sa i alla fall åt mig att jag absolut inte får köpa någon present åt honom.
Det ska väl han skita i!
Eller?
Men det blir som vanligt den obligatoriska chokladkakan.
Inget snack om saken, och det vet han om.
Strax efter ringde farmor och bad mig om en tjänst..

"Jag har ledsnat på att vänta, ärligt talat jag är trött.." sjunger en viss Joakim Berg.
Huvudet på spiken Jocke!

Min vän Erika har gjort något asakalasahäftigt!
Så här skriver hon på Facebook:
"Erika Rydberg har provsuttit Zlatans stol i Inters omklädningsrum. Coolare än dammiga gamla kyrkor."
Nu bränns hon!
Om jag rör vid henne så har ju nästan jag också provsuttit Zlatans stol.
Ska försöka komma ihåg det nästa gång vi träffas.
Hon har dessutom intervjuat Konungen och Silvia när hon jobbade på TV 4 öst.
Vad har jag gjort?
Vad har jag gjort som är tufft?
Inget sådant i alla fall..
Jag är inte lika tuff.
Så är det bara.

Önskar att det kunde braka loss där ute.
Åska och spöregn vore fint.
Det skulle passa bra med hur jag känner mig idag.
Det skulle göra mig lite bättre till mods.
Då skulle jag kunna krypa upp i mitt "Djurgårds-hörn" i soffan med en stor kopp te och titta på dåliga eftermiddags-serier på TV-apparaten.
Det skulle jag gilla.
Jag har dock inte riktigt det lugnet i kroppen just nu.
Tyvärr.
Jag har det på tok för sällan.
Längtar verkligen efter att få tycka att det är skönt att gosa upp sig i ett soffhörn, med en filt och något varmt och gott att dricka.
Med en bok eller med fåniga TV-serier.
Men jag är av den rastlösa typen.
Man kan inte tvinga sig själv att känna ro.
Eller kan man det?
Hur gör man?
Någon som vet!?
Berätta då genast det för mig.

En annan vän har tydligen lyckats somna på en parkbänk när hon var ute med sin hund i morse.
Hur lyckas man?
Knasiga Cecilia!

Ska ta och vira en gosig halsduk runt min nacke nu.
Nackamputation.nu tack!
Måste den krångla igen?

Men innan jag ger mig av vill jag veta om någon ska svara på detta.
Jag och Stefan var inte överrens igår om möbeln man har bredvid sängen.
Heter det natt-tygsbord (nattygsbord) eller natt-duksbord?
Jag vill ju tro att man säger nattduksbord bara för att man har slarvat med ursprungsordet.
Eller kan det vara så att det faktiskt heter både och?
Inte fan vet jag, vet nån av er det?
Vänligen hjälp mig reda ut det i så fall.

PoK

3 kommentarer:

  1. Korrläsare som jag är tycker jag att såna där saker är fantastiskt intressant, hehe, och har nu använt mig av mitt favoritvektyg Google för att ta reda på följande:

    Nattygsbord = 9 060 träffar
    Nattduksbord = 58 400 träffar
    Sängbord = 111 000 träffar

    Således kan ni kalla det sängbord, så blir alla nöjda och glada =)

    Nu ska ja fortsätta jobba, blir en långkörare här ikväll med Telluswebben...

    Puss o kram!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag igen! Kolla här!

    Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde ’toalettbord’. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i en nattduk.

    Under 1700-talet uppstod så nattygsbord genom association till ordet nattyg, som betydde saker som ’nattdräkt’, ’nattmössa’. Tyg förr kunde betyda ’saker’, ’don’, jfr verktyg.

    Sådär, gud va jag har rett ut det här nu. Hihi!

    SvaraRadera
  3. Tack söta rara du!
    Vilket huvudbry du fick! PUST!
    Ha ha! PoK

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig..